Kiszenie to sposób konserwacji żywności przeznaczonej do spożycia (np. ogórek kiszony, kapusta kiszona), opierający się na procesie fermentacji mlekowej przeprowadzanym przez bakterie mlekowe.
Jest to jeden z najpopularnieszych w Polsce naturalny sposób konserwacji żywności, względnie łatwy (tyle, że czasochłonny) oraz zachodzący bez sztucznych dodatków z zewnątrz.
Inwencja twórcza w kuchni poszła tak daleko, że dziś prócz ogórków czy kapusty kisi się absolutnie wszystko, a to ze względu na dobroczynny wpływ kiszonek na nasze zdrowie.
Wystarczy powiedzie
, że w 100g kapusty kiszonej jest ok 20-25 mg witaminy C, która jest silnym przeciwutleniaczem, aktywuje wiele enzymów, ułatwia asymilację żelaza. Utrzymuje prawidłowy stan tkanki łącznej, jest niezbędna przy syntezie kolagenu jest więc witaminą młodości. Wzmacnia zęby i dziąsła i działa antypróchniczo. Wzmacnia odporność na infekcje, przyspiesza gojenie ran i stabilizuje psychikę, a przy tym absolutnie musi być dostarczana z zewnątrz.
Podobnie jest z probiotykami naturalnie występującymi w kiszonych produktach. Są to wyselekcjonowane kultury bakteryjne najczęściej bakterie kwasu mlekowego (Lactobacillus), które działają w przewodzie pokarmowym, poprzez immunomodulację (pobudzanie systemu immunologicznego) oraz zachowywanie prawidłowej flory fizjologicznej. Mikrobiom przewodu pokarmowego wpływa na utrzymywanie prawidłowego funkcjonowania mózgu, stymuluje system odpornościowy w zwalczaniu drobnoustrojów chorobotwórczych, reguluje rozwój jelit, produkuje witaminy (biotyna i witamina K) i wpływa na produkcję hormonów.
Inne składniki występujące w kiszonych ogórkach i kapuście to wapń i fosfor, witamina E, inne naturalne przeciwutleniacze, takie jak karotenoidy (udział w produkcji retinolu) i polifenole (m.in.zmniejszające ryzyko wystąpienia chorób układu krwionośnego i nowotworów), fitoncydy (grzybo i bakteriobójcze).
Dobroci kiszonek, poza walorami smakowymi można mnoży, pamiętając o tym, że są one tanim, lokalnym i łatwo dostępnym cały rok produktem.

Jak zadbać o odpowiednie nawodnienie i usprawnić trawienie?
Zapraszamy do wspólnego wyzwania, wystarczy 30 dni by dostrzec pozytywne zmiany!

📌1. zacznij każdy dzień od szklanki wody z cytryną, a najlepiej 2 szklanek
📌2.DLA KAWOSZY – zrezygnuj z kawy na 14 dni w zamian pij wodę mineralną (wysoko i średniozmineralizowaną) lub dobrej jakości herbatę ziołową, a na kolejne 14 dni ogranicz się do jednej świeżo parzonej czarnej kawy pitej miedzy godz. 10-14.
📌3. zrezygnuj z napojów innych niż woda mineralna czy herbata, w szczególności typu cola, sprite, soki kupne etc.
📌4. nie popijaj do posiłku, odczekaj ok 30 – 60 minut po posiłku nim sięgniesz po wodę,
📌5. ok. 20 minut przed posiłkiem wypij pół szklanki wody z sokiem z cytryny lub łyżeczką naturalnie fermentowanego octu jabłkowego (nie dotyczy osób cierpiących na schorzenia żołądka).